​វត្តមាន​របស់​ប្រាសាទខ្មែរ​នា​សម័យ​ចេនឡា ចាប់ពី​ចុង​ស​.​វ​ទី​៦ ដល់​ស​.​វ​ទី​៨ ដែល​ស្ថិតក្នុង​ភូមិភាគ​ឥណ្ឌូចិន អាច​ផ្តល់ជូន​យើងទាំងអស់គ្នា​នូវ​ព័ត៌មាន​ស្តីពី​វឌ្ឍនភាព នៃ វិស័យ​វប្បធម៌​សាសនា និង​បច្ចេកទេស​សាងសង់​របស់​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​ពី​អតីតកាល​ដ៏​រុងរឿង​ ថ្កើងថ្កាន ។ អ្វីដែល​បាន​កើតមានឡើង​នោះ គេ​អាច​ប្រមូល​ចងក្រង​ឡើងជា​ឯកសារ​ដើម្បី​ទុក​ធ្វើ​ទុន​សម្រាប់​ ប្រវត្តិសាស្ត្រ  ព្រោះ​គ្មាន​ពត៌មាន​ណាមួយ​មានតម្លៃ​ជាង​ស្លាកស្នាម​សិល្បៈ​ស្ថាបត្យកម្ម​ ទាំងនោះ​ឡើយ ដែលជា​និមិត្តរូប​នៃ​ទេពកោសល្យ​ដ៏​ខ្ពង់ខ្ពស់ របស់​បុព្វបុរស់​ខ្មែរ​ក្នុងសម័យ​កាល​មួយ​ដែល​បាន​កន្លងផុតទៅ ។ ​     ​
ប្រាសាទ សម័យ ចេនឡា នៅ ទីក្រុង ស្រី ទេព ខេត្ត ពេជ្រ បុរី (( ឯកសារ នាយកដ្ឋាន វិចិត្រសិល្បៈ ថៃ ), ប្រាសាទភូមិពូ ន ខេត្ត សុ រិ ន្ទ្រ ប្រាសាទតោ និង ភូមិ ប្រាសាទ នៅ ខេត្ត កំពង់ធំ ( ថត ១៩៩៧)
និយាយ​អំពី​ប្រាង្គ​ប្រាសាទខ្មែរ​នា​សម័យ​ចេនឡា យើង​អាច​បញ្ជាក់ថា សិល្បៈ​ស្ថាបត្យកម្ម​នា​សម័យ​នោះ គឺជា​ផ្នែក​មួយ​យ៉ាងសំខាន់​នៃ​ខឿនវប្បធម៌​ខ្មែរ នា​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ ហើយ​គប្បី​យើង​ត្រូវធ្វើ​ការសិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​ដើម្បី​ឈានទៅរក​ការស្វែងយល់​ អំពី​ព្រឹត្តិការណ៍​ពិតៗ​ដូចជា​ព្រឹត្តិការណ៍​នយោបាយ សាសនា សេដ្ឋកិច្ច​ជាដើម ដែល​បាន​កន្លងផុតទៅ​នៅក្នុង​អតីតកាល ។ ព្រោះថា វិស័យ​វប្បធម៌​នា​អតីតកាល រមែងតែងតែ​ភ្ជាប់​ទៅនឹង​បច្ចុប្បន្នភាព និង​អនាគតកាល ។ ហើយ​ម្យ៉ាងទៀត វា​ជា​កត្តា​សម្គាល់ការ​វិវត្តន៍​នៃ​សង្គម​ផងដែរ ។​
​    ​សូម​រំលឹកថា ក្នុងសម័យ​នោះ មានការ​សាងសង់​ប្រាសាទ​ឥដ្ឋ និង ថ្ម តែ ឥដ្ឋ ច្រើនជាង ថ្ម ស្ទើរតែ​ពេញ​ដែនដី​ខ្មែរ​បុរាណ ដូចជា កម្ពុជា​ក្រោម នៅ​ប្រទេស​លាវ និង ថៃ​ក៏​ដូច​នៅក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ទាំងមូល​នាបច្ចុប្បន្ន​ដែរ ។ ប្រាសាទបុរាណ​ធ្វើ​អំពី​ឥដ្ឋ​ជាច្រើន​កន្លែង ដែល​ត្រូវបាន​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​យើង​បន្សល់ទុក​នា​សម័យ​ចេនឡា ពុំមែន​កើតឡើង​ដោយ​ឯកឯង​និង​ត្រូវបាន​សាងសង់ឡើង​តាមតែ​ចំណង់​ចិត្ត​នោះទេ ក៏ប៉ុន្តែ​ដើម្បី​មូលហេតុ​សាសនា ហើយ​បម្រើ​ឲ្យ​សាសនា​ផងដែរ​ទាំង​ប្រាសាទ​បុ​រេ​អង្គរ ដែល​ស្ថិតនៅ​ទូទាំងប្រទេស​ខ្មែរ​សព្វថ្ងៃ​ក៏ដូចជា​ប្រាសាទ​ក្នុង​ទឹកដី​នៃ​ អតីត​ចក្រភព​កម្ពុជទេស​ដែរ សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ទាំងនោះ ត្រូវបាន​សាងសង់​ដោយ​សហគមន៍​ជនជាតិខ្មែរ​ពិតៗ​ទាំងអស់​ដោយសារ​មូល​ហេតុ​ សាសនា ដោយ​អនុលោម​តាម​បទបញ្ញត្តិ ក្រិ​ត្យ​ក្រម ដែល​បានចែង​ក្នុង​គម្ពីរ​សាសនា ។​
គ្រឹះ ប្រាសាទ សម័យ ចេនឡា នៅ ខេត្ត អ៊ូ ប៊ុន និង ខេត្ត ច័ន្ទ បុរី ( ឯកសារ នាយកដ្ឋាន វិចិត្រសិល្បៈ ថៃ ) និង នៅ ខេត្ត បុរីរម្យ ( ឯកសារ បារាំង )
​     ​ដូចនេះ ដោយ​ពិត បូ​ជ​និ​យ​ដ្ឋា​ន​បុរាណ ទេវស្ថាន​ទាំងនោះ ដែល​ត្រូវបាន​ស្ថាបនា​ឡើង​តាម​លោកធាតុ​វិទ្យា​ឥណ្ឌា ដើម្បី​តំណាង​ឲ្យ​ភ្នំ​ព្រះ​សុមេរុ​ដ៏​ស័ក្តិសិទ្ធិ​ក៏​មែនពិត ក៏ប៉ុន្តែ​ក៏​ជា​សញ្ញា​និមិត្ត​នៃ​សាមគ្គីភាព របស់​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ទាំងមូល​ដែរ ។ ជុំវិញ​ប្រមុខ​ដឹកនាំ ជួនកាល​ត្រូវគេ​ប្រដូច​ទៅនឹង​ព្រះអាទិទេព ដ៏​មាន​មហិទ្ធិឫទ្ធិ នៃ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ។​
​    ​យើង​អាច​និយាយបានថា ការស្ថាបនា​ប្រាសាទ ជាការ​ឆ្លុះបញ្ចាំង​នូវ​ការរីកចម្រើន នៃ​បច្ចេកទេស​សាងសង់ និង​សញ្ញា​នៃ​ភាព​លូតលាស់​នៃ​សាសនា​ផងដែរ ។​
​    ​អ្វីដែល​សំខាន់​នៅទីនេះ គឺ​គេ​ត្រូវធ្វើ​ការពិនិត្យ នូវ​ប្រភព​និង​មូលហេតុ នៃ ការ​លេចធ្លោ​ឡើង​នូវ​ស្ថាបត្យកម្ម​ទាំងនោះ​ក្នុងសង្គម​ខ្មែរ​បុរាណ ដែលមាន​ចំនួន​ច្រើនជាង​សម័យមុន គឺ​សម័យ​នគរ​ភ្នំ ពីស​.​វ​ទី​១ ដល់ទី​៦ នៃ​គ​.​ស ។

ប្រាសាទ សម័យ ចេនឡា នៅ កម្ពុជា ក្រោម ( ថត ១៩៩៦) ខេត្ត ចម្ប៉ា សាក ( ឯកសារ សាលា បារាំង ចុង បូព៌ា ប្រទេស ) និង ខេត្ត យ សោថន , ថៃ ( ថត ១៩៩៥)
​និយាយ​អំពី​ទេវស្ថាន ត្រូវ​ជ្រាបថា បព្វជិត​ជា​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​មាន​ពួក​ព្រាហ្មណ៍ និង ពុទ្ធសាសនិក​និកាយ​ថេរវាទ​ជាដើម ជា​អ្នកដើរតួ​ខ្នះខ្នែង​ក្នុងការ​សាងសង់​ប្រាសាទ ឬ វត្ត​អារាម បាន​កសាង​ស្ថាប័នរដ្ឋ​ទាំងនោះ សម្រាប់​បូជា​ព្រះអាទិទេព​និង​ដូនតា​របស់ខ្លួន ដែល​បានក្លាយ​ទៅជា​វត្ថុ​ពិសិដ្ឋ ក្រោយពី​ទទួលមរណភាព​ទៅ ។​
​មាន​ចំងល់​ជាច្រើន​បាន​ចោទ​ជា​សំនួ​រថា តើ​ប្រាសាទ​នា​សម័យ​ចេនឡា​មាន​ប្រភព​មកពីណា ? ទាក់ទង​ទៅនឹង​សំនួរ​ខាងលើនេះ យើង​អាច​លើកឡើងថា ប្រាង្គ​ប្រាសាទខ្មែរ​បុរាណ​នា​សម័យ​ចេនឡា គឺ​បានកើត​ចេញពី​មរតក​វប្បធម៌​នា​សម័យ​នគរ​ភ្នំ យ៉ាងពិត​ប្រាកដ ដែលមាន​លក្ខណៈ​និង​ទ្រង់ទ្រាយ​ជា​ប្រពៃណី ។ មិនតែប៉ុណ្ណោះ​សោត ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​សម័យ​នោះ ដែល​ស្ថិតក្នុង​អន្តរកាល​មួយ​បានទទួល​ឥទ្ធិពល​ពី​សិល្បៈ​នៅ​ភូមិភាគ​ ខាងត្បូង​នៃ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ក្នុង​រាជ្យ នៃ សន្តតិវង្ស​ប​ល្ល​វៈ ។ ប្រយោជន៍​នៃ​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​ទាំងនោះ គឺជា​កេតនភណ្ឌ​ខ្មែរ មាន​ប្រភព​ចេញពី​ឥណ្ឌា​ចំណាស់​ស្មើនឹង​កំណើត នៃ នគរ​ខ្មែរ​យើង ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត​វា​ជាការ​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​អំពី​ទស្សនៈ​របស់​ខ្មែរ ស្តីពី​ពិភពលោក​ប្រកបដោយ​គំនិត​ប្រាជ្ញា​ខ្ពង់ខ្ពស់ និង​មាន​គុណធម៌​ដ៏​ជ្រាលជ្រៅ​បំផុត ។
​    ​ជារួម គុណសម្បត្តិ​នៃ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ គឺ​ការដាក់​តម្លៃ​ទៅលើ​សីលធម៌ និង​គតិ​ធម៌ ដើម្បី​បន្សាប​អំពើអាក្រក់ ពាលា​អាវាសែ​ចេញ គ្មានអ្វី​សំខាន់​ជាង​ទី​គោរព​សក្ការៈ​ក្នុងសង្គម​មនុស្ស ជាង​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​ដែលជា​លំនៅស្ថាន​របស់​ពពួក​ទេវតា ដែល​បាន​ផ្តល់នូវ​សេចក្តីសុខ​ចម្រើន​ឥត​លំអៀង​ទៅខាង​ណាមួយ​ឡើយ ។​
ក្រុម ប្រាសាទ សម័យ ចេនឡា នៅលើ ជួរ ភ្នំ បា យ៉ង់ ខេត្តតាកែវ ( ថត ២០០៨)
​     ​ប្រាសាទ​នា​សម័យ​ចេនឡា បាន​បន្តវេន​យ៉ាងពិត​ប្រាកដ​ពី​សម័យ​នគរ​ភ្នំ ហើយ​សំខាន់​ជាងនេះទៅទៀត បញ្ហា​ដែល​ចោទសួរ គឺថា​ការផ្តួចផ្តើម​ការសាងសង់​ប្រាសាទ​ឥដ្ឋ​ទាំងនោះ តើ​ត្រូវបាន​អនុវត្ត​នៅ​កន្លែង​ណា​មុនគេ ? ចំពោះ​បញ្ហា​នេះ យើង​អាចធ្វើ​ការបកស្រាយ​ថា គេ​ត្រូវ​លើក​ពី​លក្ខណៈ​ស្រដៀង​គ្នា រវាង​ប្រាសាទ​នា​សម័យ​នគរ​ភ្នំ​និង​ចេនឡា ដោយ​សង្កេតឃើញថា ចំណុច​សំខាន់​គឺ ស្ថាបត្យកម្ម​ទាំងពីរ​នេះ មាន​ប្រភព​ចេញពី​ឥណ្ឌា​ដូចគ្នា ។ ជាដំបូង​យើង​ត្រូវ​គិតថា ឥទ្ធិពល​នៃ​វប្បធម៌​បានមក​ដល់​ប្រទេស​កម្ពុជា ដោយ​តាមផ្លូវ​សមុទ្រ តាមរយៈ​ពាណិជ្ជកម្ម​អន្តរជាតិ ។ ហើយ​មានការ​វិវត្តន៍​តាម​យុគសម័យ​ខុសៗ​គ្នា ដែលជា​កត្តា​ធ្វើ​ឲ្យ​គេ ឃើញ​នូវ​ការបកស្រាយ​ដោយ​មនុស្ស​ខ្មែរ​នូវ​រូបមន្ត​ឥណ្ឌា ប្រកបដោយ​បច្ចេកទេស​ខ្ពស់​និង​បញ្ហា​ប្រសើរ​បំផុត ។​
​គោលការណ៍​នៃ​ការកសាង​ប្រាសាទ គឺ​ទាក់ទិន​ទៅនឹង​ការផ្សព្វផ្សាយ​វប្បធម៌​បែប​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ដោយ​សន្សឹមៗ ពី​សមុទ្រ ឬ ដែនដី​សណ្ត​នៅ​កម្ពុជា​ក្រោម ហើយពី​នោះ​ត​មក​ក៏បាន​ជ្រួតជ្រាប​ចូលទៅ​ខាងក្នុង​នៃ​ប្រទេស​ខ្មែរ ដូចជា​ខេត្តតាកែវ ព្រៃវែង កណ្តាល កំពង់ចាម ក្រចេះ ស្ទឹងត្រែង និង​ចម្ប៉ា​សាក់​ជាដើម ។ នៅមាន​មូលហេតុ​មួយទៀត ទិសដៅ​របស់​អ្នកដឹកនាំ​ខ្មែរ​បុរាណ​គឺ ការជំរុញ​ការកសាង​បូ​ជ​និ​យ​ដ្ឋា​ន​នានា ដែលជា​មូលនិធិ​សាសនា ដើម្បី​ងាយ​នឹង​ត្រួតត្រា​ប្រទេស​តាមរយៈ​ការផ្សព្វផ្សាយ​លទ្ធិ​សាសនា ឥណ្ឌា ។ ដូច្នេះ​ការសាងសង់​ប្រាសាទ​នានា និង​វឌ្ឍនភាព​នៃ​វិស័យ​ជំនឿ​សាសនា គឺ​ដោយសារ​ជនជាតិខ្មែរ ប្រារព្ធ​ប្រតិបត្តិ​អនុវត្តតាម​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ដែល​ពុំ​ធ្លាប់មាន​លក្ខណៈ​ជំទាស់ ទៅនឹង​ជំនឿ​ប្រពៃណី​ដូនតា ដែលមាន​លក្ខណៈ​ជី​វច​ល​និយម ។​​     ​
សំណល់ ប្រាសាទ និង ស្ថាបត្យកម្ម ចេនឡា នៅលើ ភ្នំ បា យ៉ង់ ខេត្តតាកែវ ( ថត ២០០៩)
ករណី​ស្ថាបត្យកម្ម​នៅក្នុង​ដែនដី​សណ្តរ​នេះ មិន​ខុសប្លែក​ពី​ស្ថានភាព​នៅក្នុង​ភូមិភាគ​នៃ​ឈូង​សមុទ្រ​សៀម សព្វថ្ងៃ​នេះដែរ ថ្វីត្បិតតែ​នៅសល់តែ​ខឿន​ក៏ដោយ ត្បិត​ថា គឺ​នៅ​ទីនោះ​ហើយ​ដែល​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា​បាន​ចាប់​ពន្លក ហើយ​បាន​រីកដុះដាល​ឡើង​មុនគេ មុននឹង​ជ្រួតជ្រាប​ទូទាំង​ផ្ទៃ​ក្នុងនៃ​អតីត​ប្រទេស​កម្ពុជា ។
​    ​អ្វីដែល​បានបង្ហាញ​ខាងលើ យើង​អាច​សន្និដ្ឋានថា ផ្លូវទឹក​ដូចជា ផ្លូវ​សមុទ្រ​និង​ទន្លេមេគង្គ​ជាដើម ជា​កត្តា​សំខាន់បំផុត ក្នុងការ​ផ្សព្វផ្សាយ​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា ជាពិសេស​ខាង​វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​ដែលជា​ដង្ហើម​នៃ​វប្បធម៌​ ខ្មែរ​បុរាណ ដែល​ប្រកបដោយ​វឌ្ឍនភាព ។ នេះ​ជា​ហេតុផល​ពិត​នៃ​ការសាងសង់​បូ​ជ​និ​យ​ដ្ឋា​ន​បែប​ព្រាហ្មណ៍​និយម ។ ស្ថាបត្យកម្ម​រមែងតែ​មាន​ទំនាក់ទំនង​យ៉ាង​ស្និទ្ធ​ជាមួយ​បរិបទ​វប្បធម៌​និង​ ភូមិសាស្ត្រ​នៃ​អតីត​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​បុរាណ ។ លទ្ធផល​ដំបូង​នៃ​ការវិភាគ ក៏​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​ដឹងផង​ដែរ​ថា សិល្បៈ​វប្បធម៌​សម័យ​ចេនឡា ពិតជា​សាយភាយ​ឥទ្ធិពល​ពី​នគរ​ភ្នំ​យ៉ាងពិត​ប្រាកដ​ដែល​ឥត​ប្រកែក​បានឡើយ ។
​    ​ចុងបញ្ចប់ នៃ​រឿងរ៉ាវ​សាងសង់​ប្រាសាទ​ខាងលើ យើង​ត្រូវ​ផ្សារភ្ជាប់​រវាង​សិល្បៈ​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ សម័យ​ចេនឡា ទៅនឹង​ស្ថាបត្យកម្ម​សម័យ​នគរ​ភ្នំ ។ យ៉ាងណា យើង​ក៏ត្រូវ​ទទួលស្គាល់​ផងដែរ​ថា ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​បុរាណ បានកើត​ឡើង​ដោយ​ឥទ្ធិពល​នៃ​វប្បធម៌​នៅ​ភាគខាងត្បូង​នៃ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ។ ហើយ​ការដែល​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ឬ​អ្នកនយោបាយ​យល់ថា មរតក​វប្បធម៌​នៅក្នុង​ភូមិភាគ​ខាងលើនេះ ពុំមែន​ជា​សមិទ្ធិផល​របស់​បុព្វ​ការី​ជន​ខ្មែរ នោះ គឺជា​ទស្សនៈ​ខុសឆ្គង​មួយ​ប្រកបដោយ​លក្ខណៈ​នយោបាយ ។
​អ្វីដែល​យើង​ទើបតែ​ឲ្យ​ចម្លើយ ហើយ​អ្វីដែល​យើង​ត្រូវតែ​កែតម្រូវ គឺ​បុព្វបុរស​ខ្មែរ បាន​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង​ដោយ​គុណធម៌​បំផុត ក្នុងពេល​សាងសង់​ទេវស្ថាន​ទាំងនោះ​ដោយ​មូលហេតុ​សាសនា ។ មានន័យថា ចង់ ឬ មិន​ចង់ គេ​មិនអាច​សរសេរ​ប្រវត្តិ​សាជាថ្មី​ឡើងវិញ​ទេ ព្រោះថា ប្រវត្តិសាស្ត្រ​គឺជា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ។​
​    ​ជា​អវសាន សូមជម្រាបថា ចំណុច​ចម្បង​ចុងក្រោយ​ដែល​គេ​ត្រូវ​កត់ត្រា​គឺ នគរ​ភ្នំ ដែល​ស្ថាបត្យកម្ម​ប្រាង្គ​ប្រាសាទខ្មែរ នា​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ ដែល​បានទទួល​ឥទ្ធិពល ជាពិសេស​ខាង​វិស័យ​សូន​រូប​ពី​មជ្ឈមណ្ឌល​វប្បធម៌​ដែល​ស្ថិតក្នុង​ដែន​តំបន់ នៅ​ផ្នែក​ខាងក្រោម​នៃ​ដង​ទន្លេមេគង្គ និង​តំបន់​នៃ​ដែនដី​សណ្ត ។ ក្នុង​បរិបទ​នេះហើយ ដែល​រូបមន្ត​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​និង​បដិមា​កម្ម​ទទួល​ឥទ្ធិពល​ពី​តំបន់​សមុទ្រ និង​វាលទំនាប ។
​នៅ​សម័យ​ចេនឡា​និង​អង្គរ គេ​សង្កេតឃើញ​ចលនា​វប្បធម៌​នេះ មាន​លក្ខណៈ​បញ្ច្រាស​ទៅវិញ គឺ​តំបន់​វាលទំនាប​ទាំងឡាយ​នៃ​អតីត​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា បានទទួល​រូបមន្ត​ផ្សេងៗ មកពី​តំបន់​ខ្ពង់រាប​ម្តង ។ តាមពិតទៅ ស្ថានភាព​នេះ​គ្រាន់តែ​បង្ហាញ​នូវ​ការផ្លាស់​ទីតាំង នៃ​អំណាច​មូលដ្ឋាន​កណ្តាល​ក្រោយពី​ជ័យជំនះ​របស់​ចេនឡា​លើ​នគរ​ភ្នំ តែប៉ុណ្ណោះ ៕
ដោយ មីសែល ត្រាណេ
Share ទៅកាន់មិត្តរបស់អ្នក!!!
  • Facebook
  • Twitter
  • E-Mail
  • MySpace
  • Yahoo Buzz
  • Windows Live
  • Google Buzz